11.12.2024
Kansainvälisiä vieraita tutustumassa Heinolan varhaiskasvatukseen ja koulutukseen
Heinolaan saapui vajaan parinkymmenen hengen delegaatio Karibian auringonalta. Ulkomaiset vieraamme tutustuivat aamupäivällä Kailas-talon toimintaan, sekä päiväkotiin että kouluun. Tapasivat opettajia, lapsia ja nuoria sekä seurasivat arkitoimintaa ja opetusta.
Heinolaan saapunut delegaatio oli FIIAPPin (International and Ibero-American Foundation for Administration and Public Policies) kokoama ja vierailu järjestettiin heidän pyynnöstään. FIIAPP on osa EU:n ja Karibian alueen yhteistyöohjelmaa Caribbean-EU Cooperation Facility (CCF), joka on Euroopan komission kansainvälisen yhteistyön hanke.
Vierailun tarkoituksena on tukea CARICOMin (Caribbean Community) Human Resource Development (HRD) 2030-strategian toteutusta. Strategian tavoitteena on uudistaa koulutus- ja työvoimajärjestelmää Karibian alueella, parantaa taloudellista kilpailukykyä ja edistää kestävää kasvua. Ryhmä haluaa oppia Suomen kehittyneestä koulutusjärjestelmästä osana tätä hanketta.
Heinolan kaupunginjohtaja Jari Parkkonen kertoi suomalaisen kuntakentän murroksesta, Heinolan tietoisesta päätöksestä investoida uusiin ja pedagogisesti moderneihin ja muunneltaviin oppimisympäristöihin – tämä on kaupungin tahtotila, vaikka ikäluokat ovat pienentyneet 90-luvulta lähtien. Heinola on ollut siinä onnellisessa asemassa, että meille on saatu hyvin koulutettua henkilöstöä sekä varhaiskasvatuksen että koulun puolella.
Kuin yhdestä suusta vieraat totesivat suomalaisessa koulujärjestelmässä vallitsevan luottamuksen kulttuurin – luottamus oppilaisiin ja opettajiin sekä opettajien ammattitaitoon. He hämmästelivät opettajien itsenäistä päätäntävaltaa, oppilaiden aktiivisuutta ja osallistuvuutta tuntien kulkuun. Myös luottamuksellinen yhteys koulun ja kodin välillä koettiin merkityksellisinä.
Mitä kotiinviemisiä?
Dr. Diddacus Jules (Director Gernerel, OECS Commission) kertoi, että tämän vierailun tärkein anti on ollut se, että huomataan, kuinka Suomi on tehnyt systemaattista kehitystyötä koulutustason ja opintosuunnitelmien kehittämiseksi, kuinka koulusta voidaan tehdä parempi paikka oppilaalle ja opettajalle sekä koko yhteisölle. Hän myös toi esiin koulurakennusten merkityksen opetuksessa – modernit oppimisympäristöt, joiden suunnittelussa oppilaat ja henkilöstö ovat olleet mukana tukevat innostavaa oppimisen ilmapiiriä ja kulttuuria.
Dr. Ramona Archer-Bradshaw (Chief Education Officer, Ministry of Education, Technological and Vocational Training) totesi luottamuksen olevan keskiössä suomalaisessa koulukentässä. Täällä ei opeteta vain ainetta, täällä opetetaan ymmärrystä eri aihepiirien ympärillä. Hän korosti myös akateemisen ja ammatillisen koulutuksen väylien tärkeyttä ja niiden arvostuksen merkityksellisyyttä. Lisäksi paikallista opetusjärjestelmää, säännöksiä tullaa varmasti tarkastelemaan tämän vierailun herättämien ajatusten pohjalta. Koulujen ja perheiden välisen yhteisöllisyyden ja osallistamisen käytänteiden lisääminen on myös agendalla.
Mr. Davion Leslie (Programme Manager, Huoman Resource Development, CARICOM Secretariat) kertoi jatkossa nostamaan keskusteluihin mitä ja miten he voivat toteuttaa Suomessa hyväksi havaittuja toimintatapoja omassa kulttuuriympäristössä.
Ryhmä on vierailun aikana tutustunut mm. Helsingin yliopiston eri toimintoihin, Heinolan varhaiskasvatukseen ja koulutukseen. Delegaatio jatkaa matkaa Viroon, joka koulutusjärjestelmään he myös tutustuvat.