Uudet lahtiaqua.fi nettisivut julkaistiin 15.4.2025. Sivustouudistusta on ohjannut asiakaslähtöisyys ja saavutettavuus. Lahti Aquan operointialueen laajentumisen myötä nettisivujen kautta tapahtuvaan asioinnin helppouteen ja nopeuteen on panostettu.
Sivustouudistuksen keskeisinä tavoitteina on ollut
- Selkeä käyttöliittymä, tietojen nopea latautuminen sekä responsiivisuus.
- Sähköisten lomakkeiden toimivuus ja monipuolisuus. Lomakkeita on testattu työryhmässä laajasti, jotta asioiminen vesihuoltoon liittyvissä asioissa on asiakkaille jatkossa entistä helpompaa.
- Huoltovarmuuskriittisenä toimijana vesihuollon häiriöt ja työmaat sekä karttasovellus on nostettu selkeämmin etusivulle, jotta vesihuollon häiriötilanteissa asiakkaat löytäisivät tiedot mahdollisimman nopeasti.
- Tekoälyavusteisuus on tuotu sivustolla keskeiseen rooliin Penjami-chatbotin avulla. Penjami vastaa asiakkaiden vesihuoltoon liittyviin kysymyksiin kellon aikaan katsomatta.
- Myös sivuston visuaalinen ilme on saanut raikkaan päivityksen.
Osana uudistettua lahtiaqua.fi sivustoa julkaistiin Lahti Aquan vuoden 2024 vastuullisuusraportti. Vastuullisuusraportti avaa viime vuoden keskeisiä tekoja, joilla Lahti Aqua on edistänyt kestävämpää vesihuoltoa operoimillaan alueilla. Tutustu raporttiin täällä: https://lahtiaqua.fi/vastuullisuusraportti-2024/.
Sivustouudistusta ohjasi asiakkailta saatu palaute
Kysyimme vuoden 2024 asiakastutkimuksessa asiakkailtamme palautetta, mitä he arvostavat toimivissa nettisivuissa.
86 % vastanneista kertoi, että tärkein asia toimivissa nettisivuissa on, että etsittävä tieto on helppo löytää. 76 % vastaajista kertoi arvostavansa, että sivuilla navigointi on selkää ja yksinkertaista. Alle 50 % vastaajista vastasi lisäksi arvostavansa, että sivut toimivat hyvin mobiilinäkymässä, latautuvat nopeasti, sivusto on tyylikäs ja tunnistettava sekä sisältö on mielenkiintoista. Asiakkaiden oli mahdollista vastata annetuista vaihtoehdoista (7kpl) useampaan. Kaikkiaan 824 Lahti Aquan asiakasta antoi arvionsa liittyen toimiviin nettisivuihin. Yllä mainittuihin asiakasodotuksiin on nyt pyritty vastamaan.