Mikä muuttuu Heinolan sosiaali- ja terveyspalveluissa
Päivitetty: 12.7.2023
Osa Heinolan sosiaali- ja terveyspalveluista jatkuu kuten ennenkin. Alla on lyhyesti kuvattuna ne palvelut, joissa tapahtuu muutoksia 1.1.2023 alkaen. Kaikki sosiaali- ja terveyspalveluiden tiedot löydät 1.1.2023 alkaen Päijät-Soten sivuilta.
Ikääntyneiden asiakasohjauksen toimipiste säilyy Heinolassa ja palveluneuvontaa saa entiseen tapaan terveyskeskuksen asiointipisteeltä (Torikatu 13G, 1. krs). Tämän lisäksi on mahdollista asioida myös Lahden Palvelutorilla (Kauppakeskus Trio). Kaikissa ikäihmisten palveluihin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä myös puhelimitse 044 482 5050 (Huomaa uusi numero 1.1.2023 alkaen!). 1.1.2023 alkaen on mahdollista asioida myös chat-palvelun kautta.
Sosiaalihuollon kuljetuspalvelut
Kuljetuspalveluun ei ole tulossa oleellisia muutoksia. Liikennöitsijät eivät enää peri maksua asiakkaalta kuljetusten yhteydessä – hyvinvointialue laskuttaa asiakkaan omavastuuosuuden 1.1.2023 alkaen.
Seniorikuntosali
Seniorikuntosalin toiminta terveyskeskuksen (Torikatu 13) tiloissa päättyy 20.12.2022.
Turvapuhelinpalvelut
Turvapuhelinpalvelut siirtyvät hyvinvointialueen ikääntyneiden asiakasohjauksen järjestettäviksi.
Omaishoito (yli 65-vuotiaat)
Heinolan kaupungin järjestämä omaishoidon tukihenkilön toiminta päättyy 31.12.2022. Omaishoidon myöntämisperusteet muuttuvat 1.1.2023.
Tehostettu kotikuntoutus
Kotikuntoutuksen hoitajaresurssia on vahvistettu ja palveluja voidaan jatkossa tuottaa myös viikonloppuisin. Tehostettuun kotikuntoutukseen ohjaus tapahtuu vain sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kautta, kun tarve palveluun on omassa hoitoyksikössä tunnistettu.
Ateriapalvelut
Hyvinvointialueelle siirtymisen myötä kotiin vietävät ateriapalvelut järjestetään palvelusetelillä 1.1.2023 alkaen. Tämä antaa asiakkaalle mahdollisuuden valita itse palveluntuottaja hyvinvointialueen hyväksymistä palveluntuottajista. Tämän hetkisille asiakkaille on lähetetty kirje kotiin vietävien ateriapalvelujen muutoksista.
Veteraanikuntoutus ja tukipalvelut
Hyvinvointialueelle siirtymisen myötä Heinolan rintamaveteraanien ja sotainvalidien tukipalvelut järjestetään palvelusetelillä 1.1.2023 alkaen. Tämä antaa asiakkaalle mahdollisuuden valita itse palveluntuottaja hyvinvointialueen hyväksymistä palveluntuottajista. Tämän hetkisille asiakkaille on lähetetty kirje kotiin tukipalveluiden muutoksista.
Veteraanikuntoutukseen liittyvät asiat 1.1.2023 alkaen p. 044 716 1153 (Huomaa muuttunut numero!).
Vanhusneuvosto
Heinolan kaupungilla toimii edelleen vanhusneuvosto. Lisäksi hyvinvointialueella toimii alueellinen vanhusneuvosto 1.1.2023 alkaen.
Veteraaniasiain neuvottelukunta
Heinolan kaupungilla toimii edelleen veteraaniasiain neuvottelukunta. Lisäksi hyvinvointialueella toimii alueellinen veteraaniasiain neuvottelukunta 1.1.2023 alkaen, johon kutsutaan Heinolasta edustaja.
Kuntoutuksen keskitetty asiakasohjaus ja ajanvaraus palvelee 1.1.2023 alkaen numerossa 044 482 3215 (Huomaa muuttunut numero!) arkisin kello 7.30–14:
- lasten ja aikuisten fysio- ja toimintaterapia
- lasten puheterapian ajanvaraus
- apuvälinekeskuksen ajanvaraus ja neuvonta
- kuntoutusta koskeva ohjaus ja neuvonta
Yllä oleviin palveluihin varattujen aikojen peruutukset tekstiviestillä numeroon 045 7395 9178 (mainitse tekstiviestissä nimi ja vastaanottoaika).
Ostopalvelut ja palvelusetelit puh. 044 0187082 (Huomaa muuttunut numero!)
Veteraanikuntoutus puh. 0447161153 (Huomaa muuttunut numero!)
Kotikuntoutus: Tehostettuun kotikuntoutukseen ohjaus tapahtuu vain sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kautta, kun tarve palveluun on omassa hoitoyksikössä tunnistettu.
Lapsiperheiden sosiaalipalveluiden neuvonta ja asiakasohjaus palvelee 1.1.2023 alkaen arkisin kello 9–15 numerossa 03 819 4850 (Huomaa muuttunut numero!). Voit asioida Lahdessa kauppakeskus Trion Palvelutorilla ilman ajanvarausta arkisin klo 9–15.
Lastensuojelun päivystys palvelee kiireellisissä lastensuojeluasioissa 1.1.2023 alkaen arkisin klo 9–15 numerossa 044 482 8200 (Huomaa muuttunut numero!). Muissa lastensuojeluasioissa ota yhteyttä lapsiperheiden sosiaalipalveluiden neuvontaan ja asiakasohjaukseen.
Erikoissairaanhoidon poliklinikan palvelut
Hoitoonpääsyn palveluajat yhtenäistyvät hyvinvointialueella.
Heinolan nuorisopsykiatrian konsultaatio-ja lähetepuhelin Nuppu p. 040 1985298 poistuu käytöstä 31.12.2022 ja alla olevat alaikäisten mielenterveys- ja perheneuvolapalveluiden yhteystiedot ovat myös heinolalaisten käytössä 1.1.23 alkaen. Nuorisopsykiatrian poliklinikalle ohjaudutaan jatkossa lääkärin lähetteellä.
Alaikäisten mielenterveys- ja perheneuvolapalvelut toimivat lapsiperheiden apuna lapsen pulmissa,vanhemmuudessa, pari- ja perhesuhteiden ristiriidoissa ja elämänkriiseissä.
1. Ajanvaraus- ja konsultaatiopuhelin palvelee numerossa 03-818 3700 ti-pe klo 12–14. Puheluihin vastataan ikäkausitiimeittäin, valitse valikosta lapsen/nuoren iän mukainen tiimi.
2. Nepsy-tukipuhelin palvelee numerossa 03-8183700 maanantaisin klo 12–14. Puheluihin vastataan ikäkausitiimeittäin, valitse valikosta lapsen/nuoren iän mukainen tiimi.
3. Sähköinen palvelupyyntölomake on 24/7 täytettävissä osoitteessa: www.phhyky.fi -> sähköinen ajanvaraus, asiointi ja lomakkeet-> Jätä palvelupyyntö
1.1.2023 opiskeluhuollon kuraattorit ja psykologit siirtyvät kunnilta hyvinvointialueen työntekijöiksi. Muutoksesta huolimatta opiskeluhuoltotyö kouluilla ja oppilaitoksissa jatkuu entiseen tapaan.
Potilastoimisto jatkaa toimintaansa Heinolan terveyskeskuksessa kuten ennenkin. Potilastoimisto palvelee arkisin klo 8-12 puhelimitse 03 849 4326. Potilastoimiston sähköpostiosoite on potilastoimisto.heinola@paijatha.fi (Huomaa muuttunut osoite!).
Lääkäripäivystys
1.1.23 alkaen lääkäripäivystys on arkisin klo 16 jälkeen ja viikonloppuisin Akuutti24:ssa. Kiireellistä ja välitöntä hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan Päijät-Hämeen keskussairaalan yhteispäivystyskeskus Akuutti24:ssa.
Ennen Akuutti24:ään hakeutumista kannattaa soittaa Päivystysavun maksuttomaan numeroon 116117, jossa tehtävään perehdytetyt sairaanhoitajat arvioivat hoidon tarpeen ja ohjaavat hoitoon. Päivystysavun numerosta ei voi varata aikoja, eikä uusia reseptejä.
Aukioloaika laajenee Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle siirryttäessä: 1.1.23 alkaen hammaslääkärin vastaanotto on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–15. Kiireellisen hoidon osalta ei tule muutoksia.
Suun terveydenhuollon puhelinnumero 03 849 4369 palvelee arkisin klo 8–15. Muina aikoina kiireellisissä tapauksissa yhteys päivystysavun numeroon 116117, jossa arvioidaan hoidon tarve. Virka-ajan ulkopuolinen päivystys on Akuutti24:ssä Päijät-Hämeen keskussairaalassa.
Hyvinvointialueen digiklinikka palvelee myös suun ja hampaiden asioissa.
Sairaanhoitajan vastaanotto
1.12.22 alkaen yhteys sairaanhoitajiin yhden numeron kautta p. 03 849 4388, ma-to klo 8-15 ja perjantaisin klo 8-14.
1.12.22 alkaen rokoteajanvaraus p. 03 849 4388, ma-to klo 8-15 ja perjantaisin klo 8-14.
Reseptien uusinta
1.12.22 alkaen reseptien uusinnat p. 03 849 4388, auki ma-to klo 8-15 ja pe klo 8-14.
Hoitotarvikejakelu
Heinolan hoitotarvikejakelu keskitetään hyvinvointialueen yhteiseen hoitotarvikejakeluun 1.1.2023 alkaen. Jatkossa hoitotarvikkeet pakataan Lahdessa ja toimitetaan kerran viikossa Heinolan sote-keskukseen.
Tarviketilaukset tehdään puhelimitse 044 416 3149 (ma-ke klo 8-14, to klo 8-12) (Huomaa muuttunut numero!) tai hoitotarviketilauksen sähköisellä lomakkeella kaksi viikkoa ennen noutoa.
Voitte noutaa tilatut tarvikkeet Heinolan sote-keskuksen noutokaapeista ma – su klo 7–19. Kulku noutokaapeille on G-oven kautta.
Voitte halutessanne noutaa hoitotarvikkeet myös Lahden sote-keskuksen noutokaapeista: Lahden sote-keskus, Harjukatu 48, 15100 Lahti, 1. krs. Kaapit ovat pääovesta oikealle.
Erikoissairaanhoito
Silmätautien poliklinikka ja leikkaustoiminta päättyy Heinolassa, potilaat hoidetaan jatkossa Päijät-Hämeen keskussairaalassa.
Neuvolat
1.1.2023 alkaen neuvolapalveluissa otetaan käyttöön keskitetty ajanvaraus sekä asiakasohjaus arkisin klo 8-13 p. 044 4163103. Neuvolan terveydenhoitajien suorat puhelinnumerot poistuvat samalla käytöstä
Työikäisten sosiaalipalveluiden neuvonta ja asiakasohjaus palvelee 1.1.2023 alkaen arkisin kello 9–15 numerossa 03 819 4850 (Huomaa muuttunut numero!). Voit asioida myös paikan päällä keskiviikkoisin 9–12 osoitteessa Torikatu 13, Heinola. Lisäksi voit asioida Lahdessa kauppakeskus Trion Palvelutorilla ilman ajanvarausta arkisin klo 9–15.
Jos olet jo sosiaalipalvelujen asiakas, ota ensisijaisesti yhteyttä omaan yksikköösi ja siellä omaan työntekijääsi.
Päijät-Hämeen sosiaalipäivystys vastaa kiireellisen sosiaalihuollon palveluntarpeeseen. Yhteys päivystykseen ympäri vuorokauden p. 044 482 8201 tai hätätapauksissa 112.
Kuntouttava työtoiminta ja Heinolan työpajatoiminta
1.1.2023 alkaen kuntouttavasta työtoiminnasta vastaa hyvinvointialueella työikäisten sosiaalipalvelut. Yhteystiedot 1.1.2023 alkaen: työvalmentajat Mikko Runtti p. 050 409 8383 ja Petri Tuovinen p. 044 797 6989, tulosyksikköpäällikkö Maarit Laitinen p. 050 383 6384.
Heinolan kaupungin työpajatoiminta Torpasta siirtyy kolme työpajaa hyvinvointialueelle: polkupyöräpaja, ompelimo ja puu- ja entisöintipaja. Heinolan kaupungille jäävästä työpajatoiminnasta löydät lisätietoa heinola.fi -verkkosivuilta.
Vammaisten asioissa palvelee sosiaalihuollon neuvonta ja asiakasohjaus 1.1.2023 alkaen arkisin kello 9–15 numerossa 03 819 4850 (Huomaa muuttunut numero!). Voit asioida Lahdessa kauppakeskus Trion Palvelutorilla ilman ajanvarausta arkisin kello 9–15.
Vaikeavammaisten kuljetuspalvelut
Kuljetuspalveluun ei ole tulossa oleellisia muutoksia. Liikennöitsijät eivät enää peri maksua asiakkaalta kuljetusten yhteydessä – hyvinvointialue laskuttaa asiakkaan omavastuuosuuden 1.1.2023 alkaen.
Omaishoito (alle 65-vuotiaat)
Omaishoidon myöntämisperusteet muuttuvat 1.1.2023.
Rokoteajanvaraus
Sähköinen rokoteajanvaraus muuttuu, jatkossa rokoteajanvaraus tapahtuu osoitteessa Hyvis.fi.
Digiklinikka
Heinolassa on mahdollista asioida 15.12.2022 alkaen digiklinikan etävastaanotolla. Etävastaanotolla hoidetaan oireita, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Yleisimmin Digiklinikalla asioidaan akuuteissa vatsa-, silmä-, iho- ja ylähengitysteihin liittyvissä oireissa. Digiklinikan palvelut sisältyvät lääkärin vastaanoton vuosimaksuun. Asiakasmaksuja ei peritä hoitajakäynneistä eikä alle 18-vuotiailta.
Lataa ilmainen OmaMehiläinen-sovellus sovelluskaupasta tai kirjaudu verkkopalveluun osoitteessa harjunterveys.fi/digiklinikka. Tutustu palvelun käyttöehtoihin ja hyväksy ehdot ennen tunnistautumiseen siirtymistä. Tämän jälkeen rekisteröidy palveluun omilla pankkitunnuksillasi. Rekisteröitymisen yhteydessä palvelu tunnistaa asuinalueesi postinumeron perusteella ja tarjoaa automaattisesti Päijät-Soten palvelut käyttöösi.
Omaolo
Omaolon käyttö jatkuu ja laajenee hyvinvointialueella.
Hyvinvointialueella asiakkaiden on mahdollista jatkossa tehdä Omaolon Star terveystarkastus. Terveystarkastus arvioi elintapojasi ja henkistä hyvinvointiasi. Terveystarkastus kertoo, miten elintapasi vaikuttavat arvioituun elinikääsi ja sairastumisriskeihisi. Voit lähettää terveystarkastuksesi tulokset sotekeskuksen ammattilaiselle tunnistautumalla Omaoloon. Ammattilainen on sinuun yhteydessä Omaolon viestillä tai puhelimitse kolmen arkipäivän kuluessa.
Heinolalaisten on mahdollista jatkossa tehdä Omaolon yleinen oirekysely, joka pyrkii vastaamaan tilanteeseen, johon ei ole löytynyt jotain muuta soveltuvaa yksittäistä oirearviota. Kyselyn avulla voit antaa esitietoja, jotka auttavat terveydenhuollon ammattilaista arvioimaan hoidon tarvettasi ja sen kiireellisyyttä.
Omaolon löydät osoitteesta www.omaolo.fi