Roosa nauha -päivä 6.10. näkyy Heinolassa

Roosanauha kädessä

Vietämme Roosa nauha -päivää perjantaina 6. lokakuuta. Roosa nauha -keräyksellä on pitkät perinteet suomalaisen syöpätutkimuksen tukemisessa. Varoja on alun perin kerätty vuodesta 2003 ja 2020 alkaen keräyskohteet laajenivat kattamaan myös rintasyövän ja gynekologisten syöpien lisäksi syöpätutkimusta yleisemmin. Keräyshistorian aikana me suomalaiset olemme keränneet varoja syöpätutkimukselle Roosa nauhan avulla lähes 17 miljoonaa euroa.

Heinolan ikoninen rautatiesilta valaistaan Roosa nauhan hengessä pe 6.10.2023 klo 19.00.

Vuoden 2023 Roosa nauhan ovat suunnitelleet Apulanta yhtyeestä tutut Toni Wirtanen ja Sipe Santapukki. Roosa nauhan suunnitelleet Toni ja Sipe kannustavat kaikkia mukaan keräykseen.

Olemme todella otettuja, että meitä pyydettiin suunnittelemaan tämän vuoden Roosa nauha. Se on kunniatehtävä, jonka takana on erityisen tärkeä asia. Nauha itsessään on ikoninen, monelta osin muuttumaton ja esineenä pieni. Tämän vuoksi suunnitteluun piti todella panostaa, jotta ajatukset ja niiden lähtökohdat tulisivat mahdollisimman hyvin esille valmiin nauhan symboliikassa. Mielestäni onnistuimme siinä hyvin. Nauha kertoo loppupelissä siitä, että pienillä teoilla voi olla suuri merkitys kun niitä tehdään yhteisenä rintamana, kommentoi Sipe.

Roosa nauha -keräys on käynnissä 21.9. – 31.10.2023. Roosa nauhoja ja muita kampanjan tuotteita on saatavilla mm. K-ryhmän kaupoissa, S-ryhmän liikkeissä sekä Roosa nauhan verkkosivuilla

Vuoden 2023 Roosa nauhakeräyksen teemana on lasten syövät. Suomessa noin 160 lasta sairastuu syöpään vuosittain. Lasten syövistä noin kolmasosa on leukemiaa, kolmasosa aivokasvaimia ja loput muita erilaisia harvinaisia syöpäsairauksia. Onneksi valtaosa, neljä viidestä lapsisyöpäpotilaasta paranee. Tutkimuksen avulla luodaan yhä parempia ja tehokkaampia hoitoja sekä valoisampaa tulevaisuutta syöpään sairastuville lapsille.

Roosa nauhakampanjan  tavoitteena on, että yhä useampi syöpä voidaan ehkäistä tai hoitaa ja että jokainen voi saada tarvitsemansa tuen sairauden eri vaiheissa. Kampanjan keräysvaroilla tuetaan suomalaista syöpätutkimusta sekä sairastuneille ja heidän läheisilleen tarjottavaa maksutonta neuvontapalvelua. (lähde: https://kaikkisyovasta.fi/tietoa-syovasta/syopataudit/lasten-syovat/)

Rooda nauha kampanja on lähtöisin 1990-luvun alun Yhdysvalloista. Tuolloin AIDSin vastaisesta kampanjasta innostuneet Evelyn H. Lauder ja Alexandra Penney halusivat kiinnittää huomiota rintasyövän yleistymiseen ja kerätä varoja rintasyövän tutkimukseen. He valitsivat oman kampanjansa symboliksi vaaleanpunaisen silkkirusetin.

Pieni teko on iso apu!

Takaisin ajankohtaisiin
Etusivu