Vuoden 2024 Heinolan asukaskokemuskyselyn tulokset   

Linnut linjoilla

Asukastyytyväisyyden seuraaminen on keskeistä kaupungin strategisten tavoitteiden toteuttamiselle. Kaupunkilaisten tyytyväisyyttä on jälleen edellisten vuosien tapaan selvitetty kesällä asukaskokemuskyselyllä, jonka tuloksia ja niistä tehtyä kaupungin analyysia hyödynnetään Heinolan kaupungin toiminnan kehittämisessä.

Taloustutkimus Oy toteutti Kuntien Asukaskokemus 2024 -tutkimuksen 30.5.–19.6.2024 haastattelemalla 15–79-vuotiaita heinolalaisia. Haastatteluja tehtiin yhteensä 200 kpl, ja haastateltavat valikoituivat satunnaispoiminnalla Dun & Bradstreetin markkinointirekisteristä. 

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kaupunkilaisten kokemuksia ja mielipiteitä Heinolasta.

Viihtyisyys ja turvallisuus lisäävät hyvinvointia – palveluiden ja työpaikkojen säilyminen tärkeää

Tutkimuksen perusteella kokonaistyytyväisyys Heinolaan asteikolla 1–10 on pysynyt hyvänä (7,99) ja noussut hieman viime vuodesta.

Parhaat viisi tulosta saatiin seuraavista osa-alueista:

  1. Asuinkuntani on viihtyisä ympäristö asua ja elää
  2. Koen oloni turvalliseksi asuinkunnassani
  3. Voin hyvin asuessani asuinkunnassani
  4. Asuinkunnassani on hyvät edellytykset tehdä etätyötä 
  5. Arjen asioiden hoito asuinkunnassani sujuu helposti

Parhaat tulokset on pääosin saatu samoista osa-alueista kuin vuonna 2023. Poikkeuksena on viides sija, jolla oli viime vuonna vapaa-ajan aktiviteettien riittävyys. Tyytyväisyys vapaa-ajan aktiviteetteihin onkin pysynyt melko samantasoisena, mutta arjen helppous on tänä vuonna arvioitu aiempaa korkeammaksi.

Heikoimmat viisi tulosta saatiin seuraavista osa-alueista:

  1. Mielestäni asuinkuntani on vetovoimainen ja haluttu kunta
  2. Saan asuinakunnastani kaikki tarvitsemani palvelut
  3. Olen tyytyväinen käyttämiini terveydenhuollon palveluihin
  4. Asuinkuntani on myönteisesti esillä sosiaalisessa mediassa
  5. Asuinkuntani viestii asioistaan avoimesti ja aktiivisesti

Tulokset ovat samankaltaisia kuin viime vuonna, mutta osa-alueiden keskinäinen järjestys on hieman muuttunut. Tyytyväisyys terveydenhuollon palveluihin on hieman laskenut, mihin voi osaltaan vaikuttaa palveluiden siirtyminen hyvinvointialueille. Sosiaalisessa mediassa esiintyminen taas on kehittynyt positiivisesti ja noussut yhden sijan viime vuodesta.

Kaupungin vetovoimaisuus ja palvelut ovat yhä heikoimmin arvioituja osa-alueita, mutta niiden arvosanat ovat pysyneet tasaisina. Huoli palveluiden ja elinvoiman kehityksestä nousi esille myös avoimissa vastauksissa, ja näkemykset Heinolan tulevaisuudesta vaihtelivat. Osa vastaajista koki epävarmuutta tulevaisuudesta, kun taas osa luotti kehitykseen rauhallisena ja luonnonläheisenä kaupunkina.

Vastauksissa nousivat esille palveluiden ja aktiviteettien säilyttäminen sekä nuoriin panostaminen, ja positiivisina asioina mainittiin muun muassa uudet koulurakennukset, kaupunkiympäristön viihtyisyys sekä turvallisuus ja runsaat harrastusmahdollisuudet. Kehityskohteina taas nähtiin lähipalveluiden riittävyys ja saavutettavuus sekä kaikkien asukasryhmien huomioiminen. Vastaajat toivoivat Heinolaan lisää nuoria ja työikäisiä, ja työpaikkojen luominen sekä kulkuyhteyksien kehittäminen nähtiin näiden tavoitteiden kannalta keskeisinä.

Tavoitteena aktiivinen ja elinvoimainen kaupunki tulevaisuudessakin 

Tutkimuksessa esiin nousseet teemat ja kehityskulut ovat säilyneet melko samankaltaisina viime vuodesta. Kokonaisuudessaan positiivista on, että kokonaisarvio kaupungista on säilynyt hyvänä, ja avoimissa vastauksissa kaupungin koettiin kehittäneen konkreettisesti monia osa-alueita. Suurin osa vastaajista kokee voivansa Heinolassa hyvin, ja vastausten avulla kaupunkia voidaan kehittää yhä parempaan suuntaan.

Lisätietoja                  

Jari Parkkonen
kaupunginjohtaja
+358 400 862 977

Hanna Hurmola-Remmi
hallinto- ja kehitysjohtaja
+358 44 780 1420

etunimi.sukunimi@heinola.fi

Takaisin ajankohtaisiin
Etusivu