Päivitetty: 7.3.2024

Ensimmäinen ajatus rautatiestä Heinolaan syntyi jo 1884 ja asiaan palattiin usein tulevina vuosikymmeninä.

Eduskunta päätti radan rakentamisesta 1909, mutta ensimmäinen maailmansota ja sitä seurannut itsenäistyminen ja sisällissota sotkivat suunnitelmat.

Määrärahat ratahankkeelle myönnettiin 1926 ja työt alkoivat 1928.

Alun perin Heinolan radalle toivottiin jatkoa Savoon ja 1920-luvulla Lahti – Heinola -osuutta suunniteltiin osaksi pitkälle Keski-Suomeen kulkevaa rataa.

Heinolan rautatiesillan pylonia rakennetaan Siltasaaren rannassa.
Rautatiesiltaa rakennetaan syyskuussa 1931.
Miesryhmä rautatiesillan pyloneiden kivilohkareiden keskellä.
Topparoikka rautatiesillan pylonikivien keskellä.
Rautatiesillan raideosuutta asennetaan.
Rautatiesillan raideosuuden rakentaminen käynnissä.

Lahti – Heinola -rautatie vihittiin käyttöön juhlallisin menoin 10.9.1932.

Heinola rautatieasema juhlaliputuksessa, vasemmalla suojeluskuntalaiset ja oikealla lotat odottamassa presidentin junaa.
Avajaisjunaa odotetaan Heinolan asemalla 10.9.1932.
Junavanujen edessä ryhmä ihimisiä, keskellä presidentti Svinhufvud käsi lipalla. Heinolan radan avajaiset 10.9.1932.
Presidentti Svinhufvud seurueineen Heinolan radan avajaisissa 10.9.1932.

Heinolan rautatiesilta – maan ”kaunein, joskin kallein silta”. Kalliin sillan rakentamista pidettiin mielettömänä, mutta heinolalaisten onneksi asema kuitenkin rakennettiin Jyrängön virran pohjoispuolelle. Sillasta tuli matkailunähtävyys 1930-luvulla.

Heinolan rautatiesilta ja taustalla vanha maantiesilta. Rautatiesiltaa koeponnistetaan kolmen höyryveturin painolla.
Sillan koeponnistus, todennäköisesti keväällä 1932.

Henkilöliikenne Heinolaan päättyi 1968.

Näkymä Heinolan ratapuistoon, jossa on pallon muotoisiksi leikattuja puita, suorat käytävät, neliskanttisia istutuksia.
Heinolan asema sai Valtionrautateiden liikennepaikkojen kuntoisuuskilpailussa kolmannen palkinnon 1962.
Lättähattu odottamassa lähtöä Heinolan rautatieasemalla 1968. Junanlähettäjä katsoo kelloa.
Viimeinen henkilöjuna lähdössä Heinolasta 1968.
Etusivu