Heinolan rautatiesillan historia
Päivitetty: 7.3.2024
Ensimmäinen ajatus rautatiestä Heinolaan syntyi jo 1884 ja asiaan palattiin usein tulevina vuosikymmeninä.
Eduskunta päätti radan rakentamisesta 1909, mutta ensimmäinen maailmansota ja sitä seurannut itsenäistyminen ja sisällissota sotkivat suunnitelmat.
Määrärahat ratahankkeelle myönnettiin 1926 ja työt alkoivat 1928.
Alun perin Heinolan radalle toivottiin jatkoa Savoon ja 1920-luvulla Lahti – Heinola -osuutta suunniteltiin osaksi pitkälle Keski-Suomeen kulkevaa rataa.
Lahti – Heinola -rautatie vihittiin käyttöön juhlallisin menoin 10.9.1932.
Heinolan rautatiesilta – maan ”kaunein, joskin kallein silta”. Kalliin sillan rakentamista pidettiin mielettömänä, mutta heinolalaisten onneksi asema kuitenkin rakennettiin Jyrängön virran pohjoispuolelle. Sillasta tuli matkailunähtävyys 1930-luvulla.
Henkilöliikenne Heinolaan päättyi 1968.