Sähköinen lupapalvelu
Päivitetty: 13.6.2024
Rakennus- ja toimenpidelupaa toivotaan ensisijaisesti haettavan sähköisesti, mutta paperihakemuksia otetaan edelleen vastaan. Kaikki paperilla toimitetut rakennus- ja toimenpideluvat julkaistaan kuitenkin sähköiseen palveluun, josta asiakas voi tarkastella ja tulostaa asiakirjoja, kunhan on luonut sinne itselleen tunnukset.
Vuoden 2020 alusta alkaen emme enää postita lupapalvelun kautta tulleiden hakemusten päätöksiä ja liitteitä kotiin, vaan kaikki asiakirjat on talletettu palveluun luettavaksi ja (itse) tulostettavaksi. Leimatut lupakuvat tulostetaan asiakkaalle vain pyynnöstä ja maksua vastaan.
Lue ohje; Kirjautuminen lupapalveluun ensimmäisen kerran.pdf.
Heinolan kaupungin sähköisten palveluiden kirjautumisjärjestelmä vaihtui joulukuussa 2018. Jos et ole sen jälkeen kirjautunut palveluun (mutta sinulla on jo tunnukset),
Lue kirjautumisohje; kirjautuminen muutoksen jälkeen.pdf.
Hakemuksen lupapalvelussa voi jättää kiinteistön omistaja, pääsuunnittelija/vastaava työnjohtaja tai muu omistajan valtuuttama henkilö. Jos hakijana on muu kuin omistaja, hakemuksen liitteeksi pitää lisätä valtakirja luvan hakemiseen (myös silloin kun omistajia on useampi). Jos hakijana on yritys tai taloyhtiö, liitteeksi tarvitaan myös kapparekisteriote (nimenkirjoitusoikeus).
Rakennuslupaehtojen mukaiset tarkastukset voidaan tehdä sähköisen palvelun kautta, joten vastuuhenkilöt kannattaa hyväksyttää sähköisessä palvelussa jo hakemusvaiheessa.
Lue ohje;Oikeuksien antaminen toiselle/vastuuhenkilön kutsuminen hankkeeseen.pdf
Rakennusvalvonnassa otettiin vuoden 2018 alussa käyttöön sähköinen arkistointi, jonka myötä kaikki lupakuvat tallennetaan sähköiseen arkistoon. Sen vuoksi on tärkeätä, että sähköisesti jätetyt lupakuvat on talletettu oikeinpäin ja oikealla nimellä. Otamme vastaan vain ohjeen mukaisesti nimettyjä kuvia.
Lue ohje; Kuvien nimeäminen